Tuesday, January 16, 2007

Tyskland

Jag har varit i Tyskland, på Mittelpunkt, och pressenterat En stilla middag. Den ligger väldigt långt ifrån tyskt lajv. Någon sa till och med att det inte var lajv. Men några var också intresserade och gav mig deras e-mail och sa maila när du vet mer. På det hela taget var det kul att göra en presentation och jag tror jag engagerade folk, eller åtminstone visade dem ett nytt sätt att göra lajv på. Jag tror det kommer att komma några tyskar, vilket vore ballt.

Ikväll hade vi ett möte med arrangörscrewen. Det är alltid så kul och inspirerande. Alla har lite olika idéer och de bollas friskt. Nu börjar vi skapa rollerna, och vi börjar binda ihop pjäserna och skapa relationer mellan karaktärer som är med i olika pjäser.

När man tittar på rollerna inser man också något intressant. Trots att de här pjäserna är skrivna av olika människor vid olika tidpunkter finns det några gemensamma nämnare. Av ca 43 roller finns det:
2 söner som är konstnärer
4 av 5 servitriser som har, ska få eller har haft ihop det med någon av herrarna i huset.
1 av 3 servitörer som ska få ihop det med en dam.
6 patriarker (minst)
Det finns också både en doktor och en präst för att göra den borgliga skalan komplett.

Jag avslutar kvällen med ett citat:
Fru Alving säger: ”Det är inte bara det vi ärvt från mor och far som går igen i oss. Det är alla möjliga gamla döda åsikter och allsköns gammal död tro och dylikt. Det är inte levande i oss men sitter kvar i alla fall och vi blir aldrig kvitt det”

/Anna

No comments: